Sidor

torsdag 24 februari 2011

Dagens arbete

Idag har jag lärt mig mycket om min maskin. För det första har jag insett att min inchfot som följde med syr sömsmånen 1.5 mm för smal. Det kanske inte verkar så mycket, men det blir det på ett stort arbete. Det andra jag har lärt mig idag är att jag har en funktion som heter Automatic Plate Converter. Dvs en inbyggd raksömsplåt. När jag sydde kaledeoskop förra gången hade jag problem med att maskinen "åt" på arbetet när det blev lite tjockt. Med raksömsplåten blir hålet mindre och den kan inte lika lätt käka. Praktiskt och snyggt blir det! Som om detta inte var nog har jag hittat den lilla trådrullehållaren för rullar som behöver stå upp. Vilken fantastisk maskin, min Janome. Nu är block nummer två klart i min samplerquilt. Vi får se om det blir Hawaii eller kurvor på nästa. Båda ska vara med, det är bara frågan om i vilken ordning jag ska sy de.

Idag kom det en härlig överraskning i postlådan. Quiltmagasinet! Jag prenummerar både på den och Fatquarter och i går beställde jag den senaste boken i Elm Creek Quilters serien. Den heter The Unionen Quilters och utspelar sig under amerikanska inbördeskriget. Har du inte läst om Elm Creek, så kan jag verkligen rekommendera de. De är i och för sig på engelska, men jag tycker inte de är så avancerade.Det som är roligt att de rör sig i så olika tidsperioder, allt från mitten av 1800-talet och fram till i dag. Författarinnan heter Jennifer Chiaverini. Dessutom finns det mönsterböcker, så vi kan sy våra egna quiltar från böckerna. Skulle man dessutom bli sugen på att åka på Quiltcamp, som de gör i böckerna, kan jag tipsa om Quilt Passions quiltcamp. Till sommaren ska jag och Margareta på Quilthjärtat köra vår egen camp på Fredshög utanför Landskrona. De ska bli så härligt att få sy tillsammans med helt gäng som också har fastnat i samma träsk!

Nu blir det sängen. Imorgon ska hemmet prioteras och sedan ska jag och barnen ta tåget till pappas jobb. Det ska bli kul!

Sy lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar