Sidor

måndag 9 juli 2012

Sommarlov!

Nu är det sommarlov och symaskinen har fått andra konkurenter. Nu är det bad och trädgård som vill ha uppmärksamhet. Vädret har ju än så länge inte varit bästa, så jag har hunnit sy en del. Som sällskap har jag Sommar i P1 och olika playkanaler. I förra veckan var jag på klassträff. Det var supertrevligt. En av mina  gamla klasskamrater berättade att hon hade sytt en quilt, men blev så kär i sitt arbete att den tilltänkta mottagaren fortfarande är utan quilt! Detta har hänt oss alla. Hon ville lära sig mer om quilt eftersom hon gillar att sy. Så jag tror vi får ta och packa ett fönsterlöst kuvert med lite tyg och en utmaning.


Scrapquillowen börjar ta form. Mitt vitt på vitt tyg tog slut, så därför fick det bli en paus. Det ska bli flygande gäss runt hela. Jag vågar inte räkna hur många det är jag ska göra, för då finns en risk att det aldrig blir av. Många är det i alla fall.
Då passade jag på att sy en fruntimmersväska. Materialet har legat länge och väntat.Skoj att äntligen få göra den. På sina ställen ska man nåla och sy genom många lager. Då kom jag på att jag kunde använda mit stiftpistol. Tyvärr fastnade ett stift och jag blev rädd att jag hade haft sönder den för alltid, men till slut fick jag ihop den igen. Jag hann ringa Anna i ren desperation och hon lovade skicka en ny, men nu behövs inte det. Dock har matningen gett upp. Det fattas lite dekorationsknappar på väskan. Har några att välja mellan efter lördagens shopping. Jag har en tanke att detta ska bli ett helt sätt med väska, plånbok och andra praktiska saker.
Dottern har länge önskat sig en symaskin och förra veckan gav jag med mig. Vi köpte en enkel Singer på nätet och en liten kjol har vi hjälpts åt att sy. Hon är ju trots allt inte mer än sex år. Hon fick börja med att lära sig gasa lagom. Annars vill hon gärna sy till sin docka som hon döpt till Maria, efter hennes faster.
För att kunna sy fick jag "offra" mig på en shoppingtur till Malmö. Jag har en runda jag brukar köra Stoff och Stil, Panduro outlet och Quiltameva. På Stoff blev det förutom dockmaterial även tyg till nya gardiner i vardagsrummet.

På Panduro blev det mest pysselfynd. Lite till jobbet och mycket till oss här hemma. Jag hittade dessutom ett jättesött pennskrin till sonen. De ska ju börja förskoleklassen i höst.
Hos Eva var det extra sommaröppet. Jag köpte mer vitt på vitt till Quillowen, min första Jellyroll, ett par charmpacks och lite mer smått och gott. Innan på dagen hade en tjej lämnat lappar om en Quiltlana som ska vara i slutet på september. Den har jag nu anmält mig till och hoppas på att komma med.
Detta var allt för den här gången. Jag ser fram emot torsdag då en sytokig flicka från byn ska komma hit. Hennes mamma hade något lätt desperat i blicken när hon sa att det är trådar och tygbitar överallt. Sånt gillar vi! Vi får väl se vad vi kan hitta på. Hade tänkt att hon ska får prova på lite olika tekniker och göra lite saker som tjejer i tioårsålder tycker om. Sköt om er!

1 kommentar: