Sidor

fredag 29 april 2011

Förlåt!



Emma och Anton på väg till kalas hos kompis.

Förlåt, för att jag inte har skrivit på länge. Jag hoppas det finns någon tålmodig kvar som läser vad jag skriver idag. Det har varit fullt upp, men inte så att jag kunnat sy lite. E&A skulle gå på prinsesskalas och du fick det bli lite kläder.Tygerna och mönster köpte jag på Stof&Stil. När orken tröt efter att jag sytt klänningen och manteln, blev det en enklare väg till krona och sköld. Jag köpte en färdig krona i något slags skumplast på Panduro och sedan en strörre grå bit som vi skar ut till sköld. sedan fick barnen själva dekorera. Så här såg de ut precis innan pappa skjutsade iväg dem.

Se så fina vi är!

Sedan tog jag tag i babytäcket och gjorde det klart. Den kurvade kanten var inte så svår, när jag väl gjorde rätt. Innan dess blev det en del sprättande. Vad skulle jag gjort utan min sprättkniv? Kortet är taget i vitsippshavet nere vid bäcken. Nu återstår det bara en liten bebis. Mamman tror att det blir ett majbarn. Vi får väl se. Jag är klar, så nu kan hon få komma när hon vill.





Emma har börjat visa intresse för att sy. Hon har sytt flera dukar på våffelväv som nu pryder hemmet. Hon överraskade dock fröknarna stort när hon bestämde sig för att sy en kudde med en blomma och en fjäril på. De trodde att de skulle få göra det mesta, men så blev det inte utan sydde den klar själv. Hemma har det sedan bara fortsatt och hon har sytt ett täcke och en kudde till dockorna. Hon har fått lite assistans, men hon är ju trots allt bara 4½. Annars följer hon gärna med pappa ut i verkstaden och meckar.



När jag var med Åsa från Quiltpassion på Sy och Textilmässan i Malmö hade hon en så fin bok som heter Vårglädje. Med på mässan fanns den här klänningen uppsydd och jag kunde se min goa tjej i en sån. Så väl hemkommen blev det att beställa boken och förra helgen blev det tid att sy. Den kändes verkligen helt rätt i det fantastiska påskvädret vi hade.

Innan påsk var jag tillbaka hos Åsa och hade med lockat med mig mamma. Hon har beställt ett grönt täcke till deras stora säng. Här är tygerna vi valde ut och mönstret är "Resa runt jorden". detta passar bra in i regnbågskviltarna där jag nu också har samlat ihop de gula tygerna och har tagit fram ett mönster. Åsa har fått in små fina mönster som måste provas efterhand. Sköt nu om er. Jag ska se vad jag hinner sy i helgen. Det ska i alla fall sjungas på stranden, men någon brasa verkar det inte bli.
/Marie

2 kommentarer:

  1. Ja du har ju inte legat på latsidan. Verligen jättefina saker som du gjort, kul och se. Vi ses nog på stranden imorgon
    Ha en fortsatt trevlig helg
    /Stina

    SvaraRadera
  2. Härligt grön färger!!
    Nejdå, jag tittar allt in mellan varven, vilken söt prinsessa och stilig riddare det blev, hoppas dom hade kul på kalaset. Här uppe faller snön idag, inte roligt alls, jag vill ha mer värme...men den kommer väl.
    Kramar/Doris

    SvaraRadera