Sidor

onsdag 4 januari 2012

God fortsättning!

Det blev inget God Jul och inget Gott Nytt År utan det blir en god fortsättning! Självklart önskar jag er det andra, men  trots att det känns som att vi inte har stressat i jul, har ändå tiden rusat iväg och jag har inte hunnit skriva i bloggen.
Strax innan jul fick jag klart den rosa frossan till svågern och svägerskan. Lilltjejen har inte tittat ut än, men det är nog inte långt borta. Jag hoppas att hon uppskattar sitt täcke när hon väl kommer.Jag vet att föräldrarna och storebror väntar spänt. Kan det bli så att han får en lillasyster i födelsedagspresent?



 Jag tycker att det har visats några bra program på tv i höst. Mina favoriter har varit Så mycket bättre, Allt för Sverige och Downton Abbey. Detta her gett härliga tillfällen för TV-pyssel. Dvs bra tv-tittande och någrot inspirerande projekt. I höst har det varit lite olika saker. Handledsvärmarna till mamma och lilla E har jag redan visat och jag avslutade i jul en snurrhalsduk till mig själv. Mitt andra tv-projet har varit att avsluta hexagonduken jag började på när lille A var sjuk i somras. Rastlös som jag är, var tanken på att bara sitta och vänta på sjukhuset svår. Vi visste ju inte hur mycket hjälp A behövde för att få bukt med lunginflammationen. A blev sjuk mitt i symestern och mina härliga sykompisar ställde upp med färdigskurna bitar och Margareta hade vad jag behövde i övrigt. Så snabbt och lätt hade jag bra underhållning.Tack! Nu är den äntligen färdigt. Den blev så fin.












En vecka innan jul meddelar lilla E att hon ville att vi skulle sy en tomte och inte vilken tomte som helst, utan en sådan som kommer med paket. Jag letade och letade efter tomtar, men ingen var en sådan som hon hade tänkt sig. Till slut hittade jag en på en hemsida som heter http://www.compuquilt.com/. En sådan skulle det vara! Så det var bara att sätta igång. Jag gjorde lite små justeringar och granarna i sidan fick bli vanliga flygande gäss och idén om himlen hämtade jag från boken Dekorativa lappar av Kristin Pollen. Hennes julbonad får jag göra ett annat år. Denna tomte får bli nästa års paketkalender och lilla E får snällt dela den med lille A.

Mellandagarna är ju reatider. Trollen fick vara hos morfar några timmar när jag åkte till Malmö. Det blev ett besök på Stoff och Stil och ett på Quiltameva. Ministrykjärnet behövde jag till hexagonduken och när jag gjorde de flygande gässen fattades jag corner trimmern. På Stoff fick det bli lite regnbågstyger. Det finns ett så härligt mönster i senaste numret av Quiltmaker som jag tänker använda de tygerna till. Blad till kniven kan man aldrig få för många och sedan köpte jag en praktiskt grej att använda när man vänder tuber. Vilket är ett pilljobb jag gärna undviker.Sedan köpte jag en jojomaker. Tänkte det kunde vara något för lilla A. Hon fick en textilpyssellåda i julklapp av farmor och farfar och där fanns massor av roliga saker. Nu vill hon pyssla ännu mer, om det är möjligt. Framför allt gillade hon en Quick knitter. För hon vill också sticka när jag gör det och nu kan hon!




Till sist en sorglig sak. Åsa lägger ner Quiltpassion. Jättetråkigt! Det har varit så roligt att ha henne så nära och hon har ju så fantastiska tyger. I måndags drog hon igång sin utförsäljning och hjälp vad mycket folk som hade hittat dit! Jag har länge suktat efter Moda´s Fresh Flowers och nu slog jag till. Åsa har sytt en så snygg filt med de tygerna och nu ska jag försöka. Jag önskar Åsa lycka till med vad hon kommer att göra i framtiden.
På måndag är det dags att komma igång med jobbet igen och fram till dess hoppas jag hinna sy lite till. Jag har en förhoppning om att hinna quilta lite färdiga toppar. Det är en sådan skön känsla när något är helt klart!

Sy lugnt mina vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar